A Mohácsi Duna-híd majd 100 éves története kronológiai sorrendben, rengeteg érdekességgel! – A cikk tartalma folyamatosan frissül!
Akik eddig tutira megígérték:
- Orbán Viktor
- Palkovics László
- Pávkovics Gábor
- Hargitai János
- Szekó József
- Virág Ferenc pécsi püspök
Aki gátolja:
- Lázár János
„Tudja, mikor épül itt a Duna-híd? Minden egyes választás előtt!” – legyintett a kérdésemre egy mohácsi férfi, amikor arról érdeklődtem, hol lesz és mikor készül el a híd, ami összeköti majd a várost Újmoháccsal. „De hát most megígérték, nem?” – kérdeztem vissza. Mire ő: „Persze, ígérik már vagy harminc éve!” – Forrás
Járuljon hozzá Ön is a cikk tartalmához! – Amennyiben van hiteles, dokumentummal, forrással alátámasztott információja a Mohácsi Duna-Hídról, akkor azt mindenképpen várjuk a mohacs@van1.hu email címre! Köszönjük az együttműködését!
Ön szerint mikorra épül meg a Mohácsi Duna-híd? Írja meg nekünk hozzászólásban!
Lázár János megengedte: épülhet az új Duna-híd
"Arról jelentek meg hírek, hogy az akár százmilliárdos beruházás parkoló pályára került. Csakhogy most kiderült: az építési és közlekedési miniszter megadta az engedélyt a közbeszerzési eljárás megindítására.
A Mohácsi Duna-híd projektje rendelkezik a feltételes kivitelezési közbeszerzési eljárás megindításához szükséges miniszteri döntéssel – ezt az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) közölte a Világgazdasággal. Mindez azt jelenti tehát, hogy Lázár János építési és közlekedési miniszter engedélyezte, hogy kiírják a tendert a sok szempontból kulcsfontossági infrastrukturális beruházásra. "
Közelgő fontos esemény: Önkormányzati választások
Forrás: www.vg.hu
Levelet írtunk Lázár Jánosnak a Mohácsi Duna-híddal kapcsolatban
"Schwarcz-Kiefer Patrik és Dr. Szigeti József levelet írt Lázár János miniszter úrnak, hogy vonja vissza a mohácsi Duna-híd építésének szüneteltetését és rendeljen forrásokat is a Mohács 500-ról szóló kormányhatározatban a híd megépítéséhez.
1906 óta igazoltan elvárása a mohácsi lakosoknak egy híd megépítése, amivel kapcsolatban azóta ígérgetés is van. Azokkal mondjuk már Dunát lehetne rekeszteni, pedig mi csak átkelni szeretnénk rajta.
Tovább olvasok >>
Közelgő fontos esemény: Önkormányzati választások
Forrás
Nem, nem igaz, hogy a kormány végleg lefújta a mohácsi Duna-híd építését, sőt!
"Szerdán délután kezdett elterjedni a közbeszédben és a sajtó egy részében, hogy a kormány lefújta a mohácsi híd építését. Nos, a valóságban erről nincs szó, sőt, éppen ellenkezőleg: már a kivitelező kiválasztását célzó közbeszerzési eljárás előkészítése zajlik, s kormányhatározat is született az építkezés megvalósításáról. "
Közelgő fontos esemény: Önkormányzati választások
Forrás: www.mohacsiujsag.hu
Lázár János által felfüggesztett beruházások
A "megpecsételődött sorsú" beruházások listája.
Benyújtó: Lázár János, építési és közlekedési miniszter
A hivatalos dokumentum 247. sorára érdemes fókuszálni!
Közelgő fontos esemény: Önkormányzati választások
Forrás: parlament.hu
Pávkovics Gábor készpénznek veszi
"Azt tudjuk, hogy megépül a Duna-híd, én ezt készpénznek veszem... "
Közelgő fontos esemény: Önkormányzati választások
Döntött a kormány: megépül a mohácsi Duna-híd
"A legfrissebb Magyar Közlönyben jelent meg a Mohács500 programmal kapcsolatos kormányzati döntések. A programok, fejlesztések előkészítésére idén és jövőre hatmilliárd forintot különített el a kormány. 2026-ra a határozat szerint állnia kell a mohácsi Duna-hídnak, átépítik a város főterét, befejeződik a Fogadalmi templom építése, az emlékparkban és más helyeken is óriási beruházásokat hajtanak végre. Hargitai János..."
Ígéret: 2026-ra állnia kell
Közelgő fontos esemény: Önkormányzati választások
Forrás: bama.hu
Orbán évértékelő
„És marad a keleti országrész felzárkóztatásának terve is. Ideje, hogy végre gazdaságilag és az életszínvonal tekintetében is egyesítsük Hunniát és Pannóniát. Ezért hidakat építünk a Dunán, a paksit befejezzük, a mohácsit hamarosan megkezdjük. "
Helyszín/esemény: Évértékelő
Ígéret: hamarosan megkezdjük
Közelgő fontos esemény: -
A beruházás elhalasztásra került
Lázár lemondta... VIDEÓ ITT
Helyszín/esemény: Selyemgyár Mohács
Ígéret: -
Közelgő fontos esemény: -
Híd épül a fővárosban!
Jogerősen is kiadták a Galvani híd építési engedélyét. - Úgy néz ki, hogy nem Mohácson épül a következő Duna-híd...
Forrás: index.hu
Testületi ülésen kérdeztünk
A mohácsi testületeti ülésen volt téma a híd és a kompok üzemeltetésének ideje. Nézze meg a videóban a polgármester úr válaszait!
Helyszín/esemény: Polgármesteri hivatal Mohács
Ígéret: "Ha hidunk lesz, kompunk nem lesz..."
Közelgő fontos esemény: -
Forrás: -
Palkovics megígéri
"Másfél-két éven belül megkezdődhet a Duna-híd kivitelezése - jelentette be Palkovics László innovációs és technológiai miniszter csütörtökön, a mohácsi sajtótájékoztatón. Mohács az ország stratégiailag kiemelten fontos területének számít, és a város nagy álma valósulhat meg azzal, ha a közeljövőben egy közforgalmú kikötő létesül, valamint ha megépül a várva-várt Duna-híd."
Helyszín/esemény: Kossuth Filmszínház Mohács
Ígéret: 1,5-2 éven belül megépül (2022.09-re)
Közelgő fontos esemény: Mohácsi időközi önkormányzati választások
Források: index.hu
Környezeti hatástanulmány
Újabb környezeti hatástanulmány.
Források: lanycsok.asp.lgov.hu
Orbán Viktor: "Híd lesz, pénz van rá..."
"Orbán Viktor hamar igyekezett megnyugtatni Hargitait. Beszédét ugyanis rögtön azzal kezdte, hogy lesz híd, a pénz megvan rá, csak tervek nincsenek. Pécs és Szeged között pedig természetesen megépül a négysávos út is, csak a szükséges utak közül nem elsőként."
Helyszín/esemény: MCS Vágóhíd átadás Mohács
Ígéret: "Híd lesz, pénz van rá..."
Közelgő fontos esemény: -
Források: szabadpecs.hu | miniszterelnok.hu
Engedélyezési-, illetve kiviteli tervek elkészítése
2017-ben a kormány határozatban rendelte el a mohácsi Duna-híd engedélyezési-, illetve kiviteli terveinek elkészítését. Az előkészületekhez szükséges pénzt, mintegy másfél milliárd forintot a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium három évre elosztva biztosítaná: 2018-ban 300 milliót, 2019-ben 700 milliót, míg 2020-ban félmilliárdot. A Minisztérium elképzelései szerint a 2022 után induló útprogramban valósulhat meg a konkrét hídépítés. Hogy ehhez mekkora összegre lenne szükség, majd az elkészült tervekből derülhet ki.
Hét és fél évvel ezelőtt úgy számoltak, 26,5 milliárd forintba kerülne a híd. Jelenleg nem láttunk pontos becsléseket, hiszen a másfél milliárd csupán az előkészületekre szól.
(Csak az évszám ismert, a pontos dátum nem.)
Források: magyarnarancs.hu
Környezeti hatástanulmány
2016-ban elkészült a környezeti hatástanulmány, amely szerint a beruházásnak föld-, víz-, levegő-, zaj-, rezgés-, természet- és tájvédelmi szempontjából sincs akadálya.
Források: magyarnarancs.hu
Hárosi Duna-híd
Megvalósíthatósági Tanulmány készült 2014-ben. A Hárosi Duna-híd bontása és Mohácson való felépítése volt a terv. A tanulmány ide kattintva letölthető.
A kormány százmillió forintot hagyott jóvá a mohácsi Duna-híd létesítésének megvalósíthatósági tervére, amiben azt vizsgálták, hogy hasznosítható fel az elbontásra váró budapesti Deák Ferenc híd (hárosi Duna-híd) szerkezeti elemei. Az ötlet Szekó József polgármestertől és Hargitai Jánostól, a térség országgyűlési képviselőjétől származott. A tervet a Pont-Terv Mérnöki tervező és Tanácsadó iroda végezte el, amely többek között megállapította, hogy „az érintett szakaszon a folyón erős bal ívben halad, amely nagyban nehezíti a hajózási forgalmat. A híd tervezett helye fölött található egy nemzetközi (schengeni) kikötő is. A szakaszon nagyon jelentős a hajóforgalom. A fenti kötöttségek miatt a Hajózási osztály legalább 200,00 m nyílást ír elő a hajózás zavartalan biztosítására.” Ennek viszont a Hárosi híd elemi nem felelnek meg, így a beépítésükre nincs mód. A tervet azóta le is vették a napirendről.
Források: hidaszokertegyesulet.hu |
magyarnarancs.hu
Hargitai megígéri
2010-ben már a választási kampány egyik kiemelt témája volt, hogy a mohácsi hídon keresztül a Budapestről induló M6-os autópálya átvezessen a szigetre, ezért a döntéshozók támogatását kérte a fideszes Szekó József által vezetett mohácsi testület. A minisztérium kedvezően fogadta a javaslatot. (Környékbeliektől úgy értesültünk, hogy a mohácsi körzetet nyerő Fidesz–KDNP-s Hargitai János már a 2010 tavaszán azzal kampányolt, ha nyernek, megépül a mohácsi híd.) Az akkori számítások szerint a projekt megvalósítása már 26,5 milliárd forintba került volna, és 2014-ben kezdődhetett volna meg.
Közelgő fontos esemény: Országos választások
Forrás: magyarnarancs.hu
Területrendezési törvény
2008 júniusában a szocialista-szabaddemokrata többségű Országgyűlés elfogadott egy új területrendezési törvényt, amely a 2014-ig tartó időszakig sorra kerülő fejlesztéseket nevesítette. Ebben szerepelt a 16-17 milliárd forint forrásigényű mohácsi híd is, ám ahogy ennél a kormányzatnál oly sok esetben, ebben az ügyben sem történtek érdemi lépések a megvalósítás irányába.
Forrás: mkogy.jogtar.hu
"időszerű a beruházás előkészítéséhez forrásokról is gondoskodni – a jogszabály még kevés a megvalósításhoz, hiszen korábban is törvénybe foglalták az építést, de abból a mai napig nem lett semmi." - Dr. Hargitai János
Már nem csak álom a mohácsi Duna-híd
"Az Országgyűlés várhatóan néhány héten belül dönt az új, országos területrendezési törvényről, amely várhatóan tartalmazni fogja a mohácsi Duna-híd megépítését is.
A téma a mohácsi képviselő-testület legutóbbi ülésén is szerepelt. Dr. Hargitai János, a mohácsi választókerület Fidesz–KDNP-s képviselője többek között azt hangsúlyozta, miután a kormányprogram az Al-Dunán csak a mohácsi híd építésével számol, időszerű a beruházás előkészítéséhez forrásokról is gondoskodni – a jogszabály még kevés a megvalósításhoz, hiszen korábban is törvénybe foglalták az építést, de abból a mai napig nem lett semmi."
Forrás: bama.hu
Ötödik Országos Konferencia
Már az ötödik Országos Konferenciát is megtartották.
Ezen megállapodást írtak alá a dunaújvárosi és a mohácsi új
Duna-hidak megépítéséért.
(Csak az évszám ismert, a pontos dátum nem.)
Forrás: hidak.hu
Elkészült a tanulmányterv
1999-ben elkészült a tanulmányterv, amely részletesen elemezte az M6–M56 gyorsforgalmi út és a három csatlakozó új Duna-híd terveit (Mohács, Szekszárd, Dunaújváros) valamint gazdaságfejlesztési hatásait.
(Csak az évszám ismert, a pontos dátum nem.)
Forrás: magyarnarancs.hu
Elkészült az elvi építési engedélyezési terve
1998. decemberében a MDHA elkészítette a mohácsi híd elvi építési engedélyezéséhez a terveket. Ebben a 743 m
hosszú híd becsült költsége 6,0-7,0 milliárd Ft [A mohácsi Dunahíd, Közútkezelő 1999.].
(Csak az évszám ismert és a hónap, a pontos dátum nem.)
Forrás: hidak.hu
Országos konferencia
Országos konferencia volt a híd megépítése ügyében.
(Csak az évszám és a hónap ismert, a pontos dátum nem.)
Forrás: hidak.hu
EXPÓ híd
A tervbe vett Expóval kapcsolatban gyalogos Duna-hídra pályázatot írtak ki, ez nagy érdeklődés mellett sikeres volt. A ferdekábeles gyalogos híd látványos létesítmény lett volna, ám az
Expo elmaradt, így ez a híd sem épült meg és elmaradt az utóhasznosítás is. Az Uvaterv már 1994-ben tervet készített az általa tervezett híd Expó utáni felhasználására [1058].
A javasolt helyek közül ígéretes volt Mohács. Az új híd 768 m
hosszú (3x40+277+126+6x40 m), két forgalmi sávos híd lett volna. 1,3 Mrd Ft becsült költséggel.
(Csak az évszám ismert, a pontos dátum nem.)
Forrás: hidak.hu
Hatástanulmány
A mohácsi Duna-híd építése már a rendszerváltás előtt is téma volt, majd 1993-ban hatástanulmányt is készített róla a Mohácsi Duna Híd Alapítvány (MDHA).
(Csak az évszám ismert, a pontos dátum nem.)
Forrás: magyarnarancs.hu
Mohácsi Duna Híd Alapítvány
Alakulás dátuma: 1992.06.22.
Cégforma: Nonprofit szervezetek
Képviselő: Knolmayer János Györgyné, Matyó Ágnes, Dr. Kernya István, Dr. Simon Péter
Forrás: opten.hu
Célforgalmi számlálás
Baján célforgalmi számlálás történt, ennek következtetése: új hidat nem Mohácson, hanem Baján kell építeni.
(Csak az évszám ismert, a pontos dátum nem.)
Forrás: hidak.hu
1945-ben is téma volt a mohácsi híd
A Magyar Távirati Iroda 1945. november 19-én a bajai és dunaföldvári hidak háborús felrobbantása kapcsán arról írt, hogy igazán szükség lenne a mohácsi hídra, amit a város már egy ideje szeretne. A tájékoztatás idézte az iparügyi minisztériumot is, amely szerint a kompátkelőn tavasztól őszig évi félmillió embert, százezer lófogatot, 15 ezer gépkocsit, 30 ezer kis- és 5 ezer nagyállatot visz át a komp egyik partról a másikra.
Forrás: pecsistop.hu
Volt már Mohácson híd
Az 1971. január 23-án megjelent Mohácsi Napló - a Dunántúli Napló mohácsi melléklete - szerint 1944. novemberének végén a szovjet hadsereg vert pontonhidat a kompátkelőnél, amelyről december elején egy harckocsi a vízbe is esett. A pontonhidat a jégzajlás vitte el december 28-án, a jég Vízkereszt napján, 1945. január 6-án állt be. Ekkor egy pallóutat építettek ki a dunai jégen, amely a lap szerint 1945. februárjáig szolgálta az átkelést.
Forrás: pecsistop.hu
Levél a polgármester úrnak
Darányi Kálmán Miniszterelnök úrtól remélte a város a híd eljövetelét
Sajnos a miniszterelnök 1939. november 1-én elhunyt.
A pécsi püspök Virág Ferenc a jubileumi híd védnöke
"A mohácsi Dunahid ügyéről is nagy megértéssel nyilatkozott s bár kijelentette, úgy tudja, a püspökijavadalmat nagy terhek nyomják, mégis ő reá és az anyagi támogatására is bizton számíthatunk ezen ügyben is."
Forrás: epa.niif.hu
Negyvenmilliárdba (koronába) kerül a Dunahíd
Majd 100 évvel elzelött is a híddal kampányoltak a Mohácsi csata 400 évesévfordulójára!
1926-ban a MOHÁCSI HÍRLAP 16. évf. 14. számában számolt be az alábbikaról:
"Elkészültek a tervek és a költségvetés. - A szigeti védőtöltésig húzódik a hid. - A hid három mederpilléren és két parti hidfőn nyugszik..."
Forrás: epa.oszk.hu
A mohácsi duna hid kérdése
"Kiemelkedett Fölker József föjegyzőnek napirend előtti felszólalása, melyben a Mohácsnál épitendő közuti dunai hid elnyerése iránt inditott mozgalom mostani állását ismertette. A hid ügyével lapunk más rovatában számolunk be. A napirend mind három pontja fölött egyhangulag döntött a közgyülés..."
A Duna áthidalása
"A Duna áthidalása.
Ismeretes dolog, mennyi évi küzdelmébe került az érdekelteknek, mig a Duna baja-báttaszéki áthidalásának kérdése annyira megérett, hogy az áthidalás csaknem biztosnak tekinthető. Ez a remélhető siker felpezsditette a zomboriak vérét s ők is sorompóba állottak, hogy kiküzdjék a bezdán-kisköszegi áthidalást. Az állandó választmány a városi tanács előterjesztésére ez irányban mozgalom inditását tartja szükségesnek. A közgyülés ezt nem tartotta elegendőnek, hanem kimondta, hogy küldöttség menjen a kormányhoz, hadügyminiszterhez és Frigyes főherceghez. A küldöttséget Latinovics Pál főispán fogja vezetni, kinek véleménye szerint Bajának vitális érdeke fúzódik a bajai áthidaláshoz, de csak kereskedelmi szempontból, mig Bezdán mellett strategiai szempontok szólanak, már pedig ily kérdésekben a hadügyminiszter véleménye a döntő. Hát legyen meg Bezdánnál az áthidalás, Baranya vármegye szempontjából ez kivánatos, de legyen meg csak kereskedelmi szempontból a bajai is. Hiba lenne, ha egyik a másikának a kerekét megkötné. Hiba lenne annál- inkább, mert a jelek azt mutatják, hogy Újvidéken meg úgy gondolkoznak, hogy Zombor csak maradjon békén, hanem Gombos, Gombosnál kell az áthidalás. Legyen meg mind a három, de mert a bajai már közel van a megvalósuláshoz, kezdjék meg azzal.""